De geschiedenis van het merk Porsche laat zich bijna lezen als een familieroman. Waarbij, verwarrend genoeg, drie hoofdpersonen ook nog eens dezelfde naam hebben. Pater familias is Professor Ferdinand Porsche, die zijn zoon eveneens Ferdinand doopte maar hem, voor het gemak, Ferry noemde. Deze Ferry kreeg ook zonen, waarvan hij de oudste Ferdinand doopte. Deze Ferdinand de Derde wordt in de wandeling aangeduid als ‘Butzi’. Oprichter Ferdinand Porsche presenteerde op 25-jarige leeftijd al zijn eerste auto. Dat was de elektrisch aangedreven Lohner. Porsche werkte vervolgens talloze jaren voor diverse automerken en zag in 1931 zijn kans schoon om zijn eigen productiebedrijf te beginnen: Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motern, Fahrzeug, Luftfahrzeug, and Wasserfahrzeugbau. Het bedrijf startte onder een matig gesternte – de jaren dertig-crisis deed zich gevoelen- , maar grote opdrachten van eveneens grote autofabrikanten brachten al snel geld in het laatje. Porsche maakte bovendien naam met gedegen technische oplossingen. Zoon Ferry Porsche was inmiddels ook volop in het bedrijf actief geworden en onder zijn leiding boekte Porsche de eerste successen in de autosport, waaronder de Formule 1. Dat legde de basis voor wat uiteindelijk de core business van Porsche zou worden: het bouwen van betrouwbare sportwagens. Te beginnen met de 356, die later zou worden opgevolgd door de tot op de dag van vandaag succesvolle 911.