{{content}} ×

Diesel, benzine of toch elektrisch?

Recent onderzoek toont aan dat bijna dertig procent van de Nederlanders elektrisch rijden als de toekomst ziet. Diesel verliest het snelst populariteit. Ook in de aanschaf van leasewagens zien we een duidelijke verschuiving. Het onderzoek werd door GfK onder 8.811 Europeanen uitgevoerd in opdracht van AutoScout24.

Bijna 30 procent van de ondervraagden denkt dat elektrisch autorijden over 25 jaar zelfs dominant zal zijn ten opzichte van rijden op diesel of benzine. Slechts vijf procent van de Nederlanders bestempelt benzine of diesel als de meest toekomstbestendige brandstof. De meerderheid van de Nederlanders denkt dat benzine of diesel langzaam uit het straatbeeld gaat verdwijnen.

Image Text

Ontmoedigingsbeleid

Nu zal het waarschijnlijk nog een aantal jaren duren voordat dit vooruitzicht waarheid wordt. Intussen verschuift de vraag naar diesel wel alvast gestaag richting benzine en elektrisch. Het ontmoedigingsbeleid met betrekking tot diesel is daar een grote oorzaak van. Lokale overheden richten milieuzones in waarin dieselauto’s niet meer welkom zijn. Veel mensen zijn bang dat zij met hun auto binnenkort de grote steden niet meer in kunnen.

 

Omslagpunt

Ook de hoge wegenbelasting speelt een rol. Voorheen kon je de extra kosten redelijk snel terugverdienen door een veel lager verbruik en de lagere dieselprijs. Maar tegenwoordig worden ook benzineauto’s steeds zuiniger, waardoor het omslagpunt verder weg ligt. Voor kleine personenauto’s kan dat wel bijna 50.000 kilometer per jaar bedragen. Tegelijkertijd heeft berichtgeving rondom ‘sjoemelsoftware’ van fabrikanten geleid tot een negatief sentiment bij diesel.

Tot slot zegt minder dan vijf procent van de ondervraagden nooit over te willen stappen op elektrisch. De psychologische barrière bevindt zich gemiddeld op een actieradius van minimaal 500 kilometer zonder oplaadbeurt. Met de moderne ontwikkelingen rondom grotere accu’s en een snellere laadtijd zwicht een grote groep al eerder. HuurMij Mobiliteit - de moedermaatschappij van Supershortlease en Rebel Lease - investeerde zojuist in de aanschaf van een aantal Hyundai IONIQ’s voor de lease en de shortlease. Volledig elektrische voertuigen met 4% bijtelling, waarmee bedrijven niet alleen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid kunnen tonen, maar ook de kosten voor de berijder binnen de perken blijven.

Zelf benieuwd waar het omslagpunt tussen diesel en benzine in jouw eigen situatie ligt? Doe dan de test op www.omslagpunt.com