{{content}} ×

Delen backoffice versterkt autoverhuurders

Image Text

 

In de komende periode worden Nedcars uit Amsterdam en Sloothaak uit Haarlem aangesloten op de backoffice van Rebel Mobility Services. Deze samenwerking geeft de autoverhuur- en shortleasebedrijven de kans om zich volledig op de commerciële kant van het werk te richten, terwijl andere zaken op de achtergrond op brede schaal worden geregeld.

“In de afgelopen periode hebben wij geïnvesteerd in een hele sterke backoffice”, vertelt Koen van Ulden, mede-eigenaar van Rebel Mobility Services. “Het is gegroeid tot een servicebedrijf, waar onze labels HuurMij, Supershortlease en Rebel Lease samen de vruchten van plukken. De backoffice draait op het softwaresysteem Carwise en hier hebben we goede medewerkers aan gekoppeld, wat tot een hoge mate van efficiëntie leidt. Het is ontworpen voor een grotere organisatie. En dat is iets waar ook bedrijven buiten onze groep nu van kunnen meeprofiteren.”

 

Het juiste moment

Het meedraaien op de genoemde backoffice blijkt een schot in de roos voor gerenommeerde autoverhuurbedrijven van bescheiden omvang, in een tijd waarin de omzet onder druk. Goed voorbeeld is Nedcars, een kwalitatief en flexibel autoverhuurbedrijf dat sinds 1985 consumenten en bedrijven in Amsterdam-West bedient. In de eerste, oriënterende gesprekken met eigenaar Ronald Meijers-Manuputty bleek de aansluiting sneller tot stand te komen dan de betrokkenen in eerste instantie voor mogelijk hadden gehouden

“Voor Nedcars, waarin we met vijf mensen werkzaam zijn, drukt een eigen backoffice relatief zwaar op de organisatie”, legt Ronald uit. “Wanneer je allerlei administratieve processen kunt samenvoegen resulteert dat in een mooie besparing in tijd en kosten. Wij kunnen ons nu volledig concentreren op waar we het sterkst in zijn: het verhuren van auto’s. Tegelijkertijd profiteren we via de samenwerking van de voordelen van een collectief. In financieel opzicht en op het gebied van kennis.”

 

Gezamenlijke voordelen

Tijdens de uitwerking bleek zich namelijk een scala aan mogelijkheden te openen waarin een samenwerking met andere lokale autoverhuurbedrijven in de Randstad voorziet. Zo zijn daar:

  • Gezamenlijke inkoop. Een omvangrijk gezamenlijk wagenpark werkt versterkend bij het uitonderhandelen van prijzen.
  • Besparing in kosten voor personeel en software om de administratie te regelen.
  • Delen van krachtige websiteplatforms als Supershortlease.nl en Huurmij.nl
  • Geautomatiseerde verkoop van voertuigen via verschillende platformen.
  • Hoe ga je om met de marktsituatie of wetgeving? Hoe regelen collega’s zaken als financiering, schadeherstel en schadeafhandeling? Drempels vervagen en onderling ruggespraak houden brengt helderheid.

Koen van Ulden verwacht met de aansluiting van autoverhuurbedrijven zoals Nedcars in Amsterdam en Sloothaak in Haarlem dat het gevecht met de meer omvangrijke concurrenten vaker wordt gewonnen. “Als kleiner bedrijf wil je graag in dat speelveld meedoen, maar daar is schaalgrootte voor nodig. Zelf zitten we met de Rebel Mobility Services in de regio’s Leiden, Leiderdorp, Hoofddorp en Alphen aan den Rijn. Ik zie voor me dat we met gelijkgestemde bedrijven in de regio’s Den Haag en Utrecht een mooie dekking in de Randstad zouden kunnen krijgen. Met de nodige kritische massa om allemáál optimaal beslagen ten ijs te komen.”

 

Schuiven met voorraad

Dat brengt ons tot slot op een ander groot voordeel voor genoemde bedrijven: de mogelijkheid om het wagenpark in te zetten waar de vraag het hoogst is. “Grilligheid in de markt blijft voor ons altijd lastig”, beaamt Ronald Meijers-Manuputty. “Het ene moment heb je een deel van de auto’s stilstaan, terwijl je op een ander moment weer auto’s tekort komt. Nee moeten zeggen tegen klanten is heel erg jammer wanneer je veel moeite hebt gedaan om de klant naar je bedrijf toe te krijgen. Nu kan in onderling overleg snel met de voorraad worden geschoven. Een win-winsituatie voor alle betrokkenen.”

Dat laatste is ook precies wat Koen van Ulden nastreeft. “Het leidt tot een optimale bezettingsgraad voor ieder bedrijf binnen ons netwerk”, vult hij aan. “In het ideale geval zijn al onze werkregio’s met elkaar verbonden, waarmee we - door de koppeling - ook grotere klanten kunnen faciliteren. Via de backoffice van Rebel Mobility Services kunnen autoverhuurbedrijven naar elkaar toe groeien, zodat we allemaal veel meer uit de verhuur kunnen krijgen. Het is een proces dat openheid vereist en dat moet je wel durven”, waarschuwt hij. “Maar ik voel echt dat hier toekomst in zit. We zijn met Nedcars en Sloothaak een mooie nieuwe route ingeslagen en ik weet zeker dat we samen heel ver kunnen komen.”