{{content}} ×

Roadtrip door Frankrijk per Volvo EX30 | Supershortlease

Roadtrip door Frankrijk per Volvo EX30

Onze collega Ronald is net terug van een roadtrip van twee weken door Frankrijk, Italië en Zwitserland met een volledig elektrische Volvo EX30. Enthousiast vertelt hij zijn ervaring met één van de nieuwste modellen uit ons Supershortlase wagenpark!

Ronald vertelt: 

"In april mocht ik de sleutel van een Volvo EX30 Extended Range Plus in ontvangst nemen die ik de komende maanden “de mijne” mag noemen. Met deze auto ben ik in mei twee weken op pad gegaan in Europa. Een reis van een kleine 3.000 kilometer met daarin een aantal tussenstops en als hoofdbestemming Monaco om de Grand prix Formule 1 bij te wonen (toch wel een droombestemming voor mij). We reden vanuit mijn woonplaats naar Nancy in Frankrijk, een levendige studentenstad waar we twee nachten verbleven. Daarna verder naar Lyon, gastronomisch hart van Frankrijk waar we drie dagen zijn geweest om vervolgens door te rijden naar Nice, het verste punt in onze autoreis. Vanuit daar per trein richting het circuit want dat is met de auto niet te doen, althans niet voor gewone stervelingen zoals ik.

Ons reisplan
Mijn partner en ik zijn al eerder met een elektrische auto op vakantie geweest, destijds naar Oostenrijk. Die rit hebben we in een hoger tempo gedaan dan deze keer en dat ging toen ook prima. Duitsland kent een goede dichtheid van snel laders langs de snelwegen. Voor nu was het plan om een aantal plaatsen op de route aan te doen, daar een paar dagen te genieten en zo steeds verder af te zakken naar het zuiden.

Image Text

De route plannen
Voor de planning van de reis gebruiken we de app Chargemap. In deze app kun je opgeven in welke auto je rijdt, met hoeveel procent lading je vertrekt en het minimum accupercentage dat je nog wil hebben bij aankomst op je bestemming, waarbij we steeds voor een procent of dertig gingen zodat je nog wat over hebt voor onverwachte ritjes. Daarnaast kun je ook instellen bij welke aanbieders je wil snel laden. Ik heb er voor gekozen om voor de bekende aanbieders te gaan (ingesteld op voorkeur voor Fastned, Total Energies, Engie, Shell Recharge en Ionity). Vanuit de app kun je je route versturen naar Google Maps. En nog specifieker in het geval van deze Volvo, naar de navigatie van de auto (ook Google Maps).

En dan op weg..
We vertrokken met de accu op 100% en eerste laadstop op weg naar Nancy hebben we in België gepland, bij Fastned. Het opladen ging prima, bij de start onder het maximale laadvermogen van ruim 150 kW per uur maar we stonden ook nog op 50% en dan zakt de laadsnelheid al wat. Bij de meeste laadstops hebben we ervoor gekozen om van ongeveer 10% naar ongeveer 80% acculading op te laden en dit kost steeds net geen half uur. Als je het vergelijkt met tanken lijkt het veel maar het is eigenlijk zo om. Een bezoekje aan het toilet en even een kop koffie en een broodje of wat lekkers en je kunt al weer door. Ik ervaar het als een heel relaxte manier van reizen met deze verplichte pauzes. Nadeel aan het laadstation van onze eerste stop: geen toilet, koffie of broodjes. Helemaal niets. Daar gaat mijn verhaal…

Op naar de volgende. Een laadstation in Frankrijk gevestigd bij een groot tankstation en rustplaats dus hier gelukkig wel alle voorzieningen. Dus eindelijk dat broodje! Het opladen ging zo snel als de auto maar aankon dus dat ging soepel.

Image Text

Laadpas
Als laadpas gebruik ik een EU laad pas van Multitankcard via Supershortlease/Rebel Lease en die werkte zonder problemen langs de Franse snelwegen. Voor de zekerheid heb ik ook nog een pas van Shell Recharge en van Engie meegenomen.

Na een klein half uurtje weer door naar Nancy. Idealiter ga je bij je hotel aan de laadpaal zodat je na je verblijf met een volle accu weer door kan, maar we hebben bij geen van onze hotels tijdens deze reis kunnen laden. Dan ga je dus niet met 100% accu op pad en moet je al vrij snel je eerste laadstop plannen.

Na een paar relaxte dagen in Nancy stappen we weer in de auto en plannen we weer een volgende laadstop. Wij hebben steeds bij elke stop weer opnieuw in Chargemap de volgende stop gepland zodat je altijd werkt met de meest actuele info over laadstations, beschikbaarheid en verkeer. Met een druk op de knop zo naar de auto verstuurd, dat werkt gewoon erg makkelijk in deze Volvo.

De volgende stop is Lyon en dat is met slechts 400 kilometer prima te doen, maar doordat we niet vol weg zijn gegaan moeten we toch een keer laden. Ook nu werkt dat weer soepel en plek genoeg. Ook de volgende etappe van een kleine 500 kilometer naar Nice verliep goed. Naarmate je langer onderweg bent, krijg je wat meer inzicht in het verbruik en rijd je de accu met een gerust hart wat verder leeg. En steeds plek zat, maar we zitten wel nog buiten het hoogseizoen.

Image Text

Via Italië en Zwitserland naar de Elzas
Na een fantastisch weekend bij de Formule 1 in Monaco was het weer tijd om door te rijden. De volgende bestemming was Colmar in de Elzas, een rit van zo’n 750 kilometer door Frankrijk, Italië en Zwitserland. In Italië schijnt het minder goed gesteld te zijn met de laadmogelijkheden, maar ook hier konden we weer terecht bij een bekende aanbieder. Ook bij een Italiaanse aanbieder konden we prima laden met de MTC pas. De grote aantallen snel laders zoals je in Frankrijk ziet, zijn we in Italië niet tegengekomen. Ik kan me dus voorstellen dat het in het hoogseizoen misschien wel dringen wordt om op te laden.

Image Text
Image Text

Na Italië door Zwitserland met ook daar nog een laadstop. In Frankrijk was het me opgevallen dat je eigenlijk bij alle snel laders ook zonder laadpas terecht kunt en je kan betalen met je creditcard (en soms zelf je Nederlandse pinpas). En gelukkig kon dat in Zwitserland ook, want het door ons gekozen laadstation (van een lokale aanbieder) pakte de laadpas niet en ook met de “reserve” passen gaf de lader geen kik. Dan maar even met de creditcard en dat werkte gelukkig. Wel omslachtig omdat je via een QR code een account moet aanmaken en je dan pas kunt laden. Bij veel snel laders in o.a. Nederland en Frankrijk kun je gewoon contactloos betalen met je betaalpas en dan start het laden. Voortaan maar weer naar een internationale aanbieder. Na een lekkere hamburger konden we toch opgeladen weer door naar Colmar.

Vanuit Colmar zijn we richting Disneyland Parijs gegaan en vanuit daar door naar huis. Op de terugweg weer gestopt in België bij een Fastned laadpunt en dit station was een stuk verder ontwikkeld dan het station op de heenweg, met prima faciliteiten. In feite net als een groot tankstation, maar dan zonder benzinepomp.

Roadtrippen met een elektrische auto.. kan dat?
Na een mooi rondje door een stuk van Europa kan ik concluderen dat elektrisch rijden ook op een langere reis goed gaat. Je reist noodgedwongen wat relaxter en dat vind ik prettig. Elke stop goed plannen en een creditcard op zak “voor je weet maar nooit” is wel zo handig. Op hoog tempo kilometers vreten is het niet, maar dat was in mijn situatie voor deze reis geen enkel bezwaar. Daarnaast vind ik een elektrische auto gewoon erg soepel en comfortabel rijden en dat is voor mij de reden om elektrisch te blijven rijden. De nog steeds iets lagere bijtelling is ook een prettige bijkomstigheid maar niet meer doorslaggevend.

Image Text

Blij met de EX30?
En die Volvo? Ik heb de EX30 uitgebreid kunnen testen de afgelopen weken. De auto rijdt erg comfortabel, is erg stil en sterk zat. Een compacte Volvo met de kwaliteiten van een grote, ik ben fan geworden! De software kan nog wel een update gebruiken, maar die wordt één dezer dagen uitgevoerd. Hiermee zouden de meeste bugs hersteld moeten worden. Ben ik weer helemaal klaar voor de volgende roadtrip."

Ontdek meer interessante artikelen

Geen resultaten gevonden